لیست مقالات

بهداشت و مراقبت فردی

بهداشت فردی شامل روش‌ها و اصول خاصی است که در جهت پیشگیری از بروز و شیوع انواع بیماری‌ها و پاکیزه نگه ‌داشتن اعضای مختلف بدن انجام می شوند. بهداشت فردی دارای ساده ترین کارها برای پاکیزه نگه داشتن بدن و دور کردن آن از هرگونه آلودگی و بیماری است. این کارها شامل شستشوی مرتب دستها، استحمام، پاکیزه نگه داشتن ناخن و موها و همچنین رعایت اصول پاکیزگی لباس و پوشش فردی است که هر کدام از این موارد می توانند تا حد بسیار زیادی بهداشت و سلامت فردی را تامین کرده و زیبایی و سلامتی را برای فرد به ارمغان بیاورند. بهداشت فردی پایهٔ اصلی سلامت فرد و در نهایت سلامت یک جامعه را تشکیل می‌دهد. همه افراد با رعایت چندین نکته ساده و روزمره در زندگی شخصی، ضمن ایجاد امنیت بالا از لحاظ سلامتی برای خود و اطرافیان، باعث ایجاد جامعه سالم و بالاتر رفتن سطح بهداشت عمومی جامعه می شوند. بهداشت فردی مهم ترین رکن و مهم ترین جزء از سلامتی جامعه است. هر شخصی با رعایت بهداشت فردی می تواند به ارتقای بهداشت جامعه کمک کرده و خود و جامعه ای که در آن زندگی می کند را از بهداشت و سلامتی بالایی برخوردار سازد.

 

مهار کرونا با رعایت بهداشت فردی

بر اساس اطلاعاتی که از بیماری کرونا بر مبنای تحقیقات پزشکی به دست آمده، اصلی ترین راه انتقال این ویروس به بدن افراد سیستم تنفسی است. سرفه، عطسه، ترشحات دهان و بینی مهم ترین راه های انتقال این ویروس خطرناک هستند. این ویروس می‌تواند از فاصله 1 تا 2 متري از طریق سرفه یـا عطسـه منتقـل شـده و افراد را درگیر نماید. راه دیگـر انتقـال این بیماری، تماس دستها با محیط و سطوح آلوده به ویروس مانند لوازم، دستگیره های در، میز و صندلی، شیرآلات، کلیدهاي برق، دکمه های آسانسور و تمامی وسایلی که به ‌طور عمومی و مشترك استفاده می‌شود مانند اسکناس، اسناد و مـدارك و امثال آنها است. بنابراین، بسیار ضروری است که پس از تماس با هر فرد یا اشیاء مختلف، دست و صورت خود را با آب و صابون به طور کامل شستشو دهید. همچنین، رعایت موازین بهداشت فردی از ابتلا به این ویروس جلوگیری می نماید. در مقابل این ویروس منحوس، رعایت کامل بهداشت فردی بسیار حائز اهمیت است. شستشو و یا ضد عفونی کردن مداوم دست ها، استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، دوری کردن از مکان های شلوغ و پر تردد، تا حد بسیار زیادی می توانند افراد را از این ویروس دور نگه دارند. پروتکل های بهداشتی که سازمان بهداشت جهانی ابلاغ کرده و یا پروتکل های مختلفی که دولت ها برای جوامع خود تعیین کرده اند، همگی بر لزوم رعایت بهداشت فردی تاکید می کنند. با رعایت این پروتکل ها و البته در کنار آن با رعایت کامل بهداشت فردی می توان با ویروس کرونا مقابله کرده و از ابتلا به این بیماری خطرناک جلوگیری کرد.

رعایت کامل اصول بهداشتی و مراقبت از سلامتی جسمی و روانی، تاثیر بسیار زیادی در طول عمر افراد داشته و باعث طراوت و شادابی فرد و سرزندگی جامعه می شود. توجه به اصول بهداشت فردی و مراقبت های فردی لازمه زندگی بوده و همگان باید با توجه کامل به سلامتی خود، از جسم و روان خودشان که موهبتی است خدادادی، محافظت نمایند. بیشتر اقدامات مراقبت فردی به ظاهر بسیار آسان و ساده هستند و مدت زمان زیادی نیاز ندارند مانند شستشوی دستها، مسواک زدن و یا استحمام، اما همین اقدامات به ظاهر ساده و آسان تاثیرات بسزایی در سلامتی داشته و به بهبود وضعیت جسمانی  فرد کمک می کنند. با رعایت بهداشت و مراقبت های فردی، از جسم سالم، روان سالم و جامعه سالم برخوردار شویم.


 

ادامه مطلب...

اهمیت ماسک در دوران کرونا

ماسک و کرونا

در طی حدود یک سال و نیم پیش بیماری بسیار مهلک و خطرناکی سرتاسر کره زمین را فرا گرفته است. بیماری ای که با نام کرونا یا کوید 19 ، شناخته شده و تقریبا تمامی کشورها و جوامع بشری را درگیر خود کرده است. طبق تحقیقات پزشکان و عملکردی که این بیماری از خود نشان داده، مشخص شد که عامل انتشار این بیماری ویروسی از نوع لیپید یا همان چربی است که با چسبیدن به سطوح مختلف یا انتشار در هوا، از راه تماس با چشم و دهان و همچنین به صورت مستقیم از راه تنفس وارد بدن انسان می شود. راهکار ویژه برای محافظت از ورود این بیماری به بدن رعایت بسیار شدید بهداشت فردی، شستشوی مرتب دستها و پاک کردن آنها از انواع آلودگی ها و همچنین استفاده از ماسک است. این بیماری عوارض بسیار زیادی داشته و تمامی سیستم های داخلی بدن را درگیر می کند. اما خطرناک ترین حالت این ویروس مهلک، درگیر کردن سیستم تنفسی انسان است، اگر این ویروس از طریق تنفس وارد بدن شود مستقیما وارد ریه شده و آنها را درگیر کرده و شروع به آسیب رساندن به سلول های و مجاری تنفسی خواهد کرد. در اثر درگیر شدن سیستم تنفسی با این ویروس منحوس، تنفس دچار اختلال شدید شده و میزان اکسیژن خون به شدت کاهش می یابد که همین امر باعث مرگ و میر انسان ها می شود. برای در امان ماندن از این ویروس کشنده راه های ساده ای وجود دارد که با رعایت آنها می توان تا حد بسیار زیادی از شر این بیماری خطرناک در امان ماند. طبق پروتکل های بهداشتی که سازمان های مختلف بهداشتی جهان ارائه کرده اند، علاوه بر رعایت بهداشت فردی، رعایت فاصله اجتماعی در مراکز عمومی یا همان فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک توصیه موکد شده اند. زدن ماسک تا حد بسیار زیادی باعث جلوگیری از انتشار ویروس کرونا و همچنین ورود آن به داخل بدن می شود. طبق تحقیقاتی که در مدت زمان نسبتا کوتاه پس از شیوع بیماری کرونا، در جهان شده است زدن ماسک تا حد بسیار زیادی از انتشار و ورود ویروس کرونا به داخل سیستم تنفسی جلوگیری می کند.

 

استفاده از ماسک در دوران کرونا

امروز همه ما می دانیم که یکی از اصلی ترین روش های انتقال بیماری کرونا از طریق ذرات تنفسی است که به هنگام صحبت، سرفه یا عطسه از انسان خارج می شوند. با اینکه تحقیقات درباره این ویروس همچنان ادامه داشته و این ویروس همچنان پس از گذشت حدود یک سال و نیم، ناشناخته و کمتر شناخته شده است اما همه می‌دانیم که این ویروس می‌تواند توسط افرادی که علائمی از خود نشان نمی دهند نیز انتقال یابد، یعنی برخی افراد می‌توانند ناقل باشند در حالیکه خود از آن خبر ندارند. طبق نظریه پزشکان این ویروس دارای مدت زمان نهفتگی به میزان حدود 14 روز است، بنابر این ممکن است فردی دارای این ویروس باشد و به راحتی و بدون اطلاع داشتن از بیماری خود آن را به دیگران نیز انتقال دهد. به همین علت کارشناسان پزشکی دنیا، ضمن توصیه به استفاده همگان از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی را به شدت توصیه می کنند. اما در اماکن عمومی و مکان های پرتردد، فاصله‌گیری از دیگران به راحتی ممکن نیست و به همین دلیل استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای در چنین محیط ‌هایی برای محافظت از جان انسان ها توصیه می‌شود. به دلیل همه گیری ویروس کرونا و استفاده عمومی از ماسک در سراسر دنیا، بازار عرضه ماسک های پزشکی دچار کمبود شده و اندکی قیمت این محصول بالا رفته است. اما با این حال دولتها و جوامع مختلف تمهیداتی اندیشیده اند تا تولید ماسک افزایش یافته و هیچ جامعه ای مشکل کمبود ماسک نداشته باشد. استفاده از ماسک های ساده پارچه ای به همگان توصیه شده و مخصوصا افراد مسن و افرادی که دارای بیماری های زمینه ای مانند دیابت، بیماری های قلبی، بیماری تنفسی و ... دارند باید حتما از ماسک استفاده نمایند چرا که این افراد در برابر این ویروس آسیب پذیرتر هستند. اما در این میان افرادی که نمی‌توانند بدون استفاده از کمک دیگران ماسک را از صورت‌ خود بردارند، مانند نوزادان و کودکان خردسال و همچنین افرادی که دچار سختی تنفس هستند، نباید از ماسک استفاده کنند. سازمان جهانی یونیسف و سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کنند که کودکان 5 ساله و کوچکتر نباید از ماسک استفاده کنند. این امر بر مبنای ایمنی کودک و با توجه به اینکه مقاطع رشد و تکامل کودکان و خردسالان در این سنین می باشد، مقرر شده است. 


 

ادامه مطلب...
بازگشت به بالا
مرورگر شما بسیار قدیمی است!
جهت مشاهده این وب سایت به صورت صحیح، بروزرسانی مرورگرتان ضروری خواهد بود. بروزرسانی مرورگر
×